tisdag 7 februari 2017

Vegetarisk lunch, middag och mellanmål

Här följer några bilder på vegetarisk mat jag gjort och ätit förra veckan. Jag försöker alltid få in massor av olika färger när det kommer till grönsaker samt alltid tillföra någon typ av proteinkälla.

I gröna smoothies som mellanmål tar jag chansen att lägga i massor av nyttiga ingredienser så som spenat, olika gröna pulver (Life Mixed Greens,  Leader Hemp Protein, Puhdistamo Vihersmoothie ) samt ingefära, gurkmeja, ett äpple och/eller gurka samt det som gör hela smoothien god - Scitec Amino magic i äppelsmak. Gurkmeja är en helt fantastisk krydda som enligt undersökningar sägs motverka sjukdomar med dess läkande effekter. Dock läst att en del kan vara känsliga mot gurkmeja så det kan man vara uppmärksam på.

Olika smoothies/krämer/Smoothie Bowls får man lätt mer proteinrik genom att lägga till naturell tofu i smeten då du mixar. Smakar inte så mycket och ger mer krämighet och fyllighet

Vid Lunch och middag använder jag ofta bönor och linser för att få upp proteinet. Förutom detta föstås massor av grönsaker. Jag kommer också ihåg att fylla på med mycket bladgrönsaker som spenat. Spenat ökar mättnadskänslan och innehåller dessutom massor av hälsosamma ämnen och protein.

För att göra grönsaker roligare varierar jag genom att ibland äta dem råa som de är, slänga in dem i Airfryern, ångkokaren eller göra dem till spagetti i min "spagetti-maskin" för grönsaker. Mer om dessa grejer kan jag berätta om senare om du vill ha tips!