tisdag 14 februari 2017

Vegan Chocolate Protein Shake


Eftersom jag flyttat mig några steg mot en mer växtbaserad, naturlig kost är jag mycket intresserad av vad det finns för substitut till den klassiska Whey-proteinshaken om man vill försäkra sig om att få i sig tillräckligt med protein. Visst får du protein av bönor, linser, ris osv men om du vill hålla nere kalorierna men samtidigt ha ett högt proteinintag för att inte förlora muskelmassa är det enkelt att lägga en skopa pulver i smoothien. Vips har du genast lätt 20-30g högre proteinmängd.

Hittade detta proteinpulver baserat på ärter på Minimani i Vasa. Det är alltså ärtprotein och med chokladsmak från Foodin och innehåller inga konstiga tillsatsämnen. Vet sedan tidigare att ärtprotein eller risprotein har sin speciella "natur"-smak men om man i mixern blandar med 1fryst banan och några msk kakao blir det absolut njutbart! Märkte också att det inte märks alls om man slänger i en näve spenat så vill du ha den ännu hälsosammare är det också ett tips!

Som vätska använde har jag använt både havremjölk och mandelmjölk (osötad) och tycker båda av dessa smakar rätt lika och har samma eftersmak som ärtproteinet - lite sådär havre/ris/hö-aktigt. Så jag kan tänka mig att det vore mest optimalt att blanda smoothien med kokosmjölk för att få in lite andra smaker.

Så om vi sammanfattar: En mix av fryst banan, Foodin Herneproteiinijauhe, kokosmjölk och kakao ger en god chokladdryck men en aning eftersmak av lite ris/ärt-smak men inget som stör och med tanke på det fantastiska innehållet kommer denna proteinshake absolut att användas flitigt!