söndag 29 januari 2017

Strawberry Smoothie Bowl med Loomeco och tofu

På Norrvalla Fitness Eventet som ordnades igår hittade jag ett nytt kosttillskott jag inte sett förut, helt utan tillsatser.  Eftersom mitt intresset för näringsrik mat utan massa konstigheter har ökat för mig blev jag nyfiken att prova. Gillar att testa så kallade superfoods som är lätt att blanda ner i smoothies och liknande. Har några stycken varianter hemma men gränsen till hur mycket man kan använda av dem i smoothien är hårfin då de ofta smakar lite som alger eller ogräs.  På eventet fick man smaka Loomecos måltidsersättning tillammans med yoghurt och det smakade riktigt bra! Jag tycker smaken påminner lite om torkade plommon även om det inte är plommon i pulvret, haha. Antagligen blåbär, hampaprotein, lingon, kokos osv som ger den goda smaken. Många andra hälsosamma ingredienser jag fått upp ögonen för redan tidigare som chiafrön, havtorn, spirulina, matcha finns också med bland ingredienserna.

"Loomecos måltidsersättning, är full av olika bär, nötter, grönpulver och ett litet eksotiskt inslag av kokos. Ingredienserna kommer i huvudsak från Finska Lappland och produkten är vegan, 100% ekologisk och glutenfri. Den smakar fantastiskt, är lätt att förbereda och är bra för dig"

Har ett litet projekt på gång där jag försöker öka proteininnehållet i maten helt på vegetarisk väg också så gillar att Loomeco innehåller hampaprotein. För att öka proteinhalten ytterligare i min smoothiebowl som jag tänkt laga så slänger jag i 100g naturell tofu också. Kan bli superbra eller dömt att misslyckas. Nu i efterhand märkte jag att det var en riktig lyckad kombination och perfekt om man av olika anledningar inte använder mjölkprodukter men istället för yoghurt/kvarg i smoothien vill använda något annat för att få krämigheten samt protein.


Jag mixade i en matberedare:
1 banan (jag använde fryst banan, brukar ha färdigt skalade bananer i frysen)
120g frysta jordgubbar
100g naturell Tofu
Stevia

Nu beror det ju lite på hur man ställer sig till sötningsmedel. Kanske inte ens behövs sötningsmedel om du använder tillräckligt mycket banan och eventuellt färsk lite övermogen variant eftersom de är sötare. Annars fungerar ju också honung eller släng i en näve torkade dadlar.

Denna portion kommer upp i ca 15g protein vilket inte är illa för en fruktig smoothiebowl. För att höja proteinhalten ytterligare kan man strö på solrosfrön eller pumpafrön eller varför inte använda 150g tofu istället. Det tror jag också hade fungerat riktigt bra!

Supergott och näringsrikt! Toppade med dendär orangea frukten som jag aldrig kommer ihåg vad den heter.. hah.