torsdag 12 januari 2017

Krämig proteinfluff

När jag blir suget på något gott, mättande och proteinrikt gör jag ofta proteinfluff. Två ingredienser behövs: Frysta bär och ett gott proteinpulver. Inget annat! 



Du behöver:
150g frysta bär. Jordgubbar brukar jag använda mig av
30g proteinpulver

Jag börjar först med att med en stavmixer mosa de frysta bären. Det går också att skölja av dem snabbt med varmt vatten och sen mosa med en gaffel. Eller släng in dem några sekunder i mikron för att de ska bli tillräckligt mjuka för att mosa. Viktigt dock att inte tina upp bären för mycket! Då blir det inte lika bra fluff!

Efter att jag använt stavmixern ser det ut såhär:


Men det passar som sagt lika bra att mosa bären med en gaffel också! 

Häll sen i 30g proteinpulver. Se till att det är ett proteinpulver du tycker om. Jordgubb eller vanilj passar bra tycker jag. Tillsätt en liten svätt vatten, blanda om och ta sen en el-visp och börja vispa. Tillsätt mer vatten om det behövs men akta så du inte använder för mycket vatten (Det handlar om någon matsked, dränk alltså inte bären/pulvret i vatten).  Fortsätt först att vispa en stund och se om det blir önskad konsistens innan du häller i för mycket vatten. Jag gillar att ha ett "hårt" fluff så att konsistensen är som hårt vispad grädde. Efter 1-2 minuter blir smeten fluffig och krämig! 



Innehåll:
ca 170 kcal, 23g protein, 11g kolhydrater och 3g fett


Toppa med vad du vill t.ex banan och koksgrädde som här nedan.

Har senaste veckan testat mig fram hur jag kan höja proteinhalten utan proteinpulver ifall man vill undvika sötningsmedel och konstgjorda smakämnen i liknande krämiga, fluffiga, söta recept. Utmaningen är att få det att smaka gott utan proteinpulvret eftersom det i proteinfluff är just proteinpulvret som ger den söta goda smaken. Men jag har lyckats ganska bra i mina försök. Återkommer inom kort med en naturlig proteinrik variant!