måndag 23 januari 2017

Good Morning Green Smoothie




Här är en smoothie som jag gör nästan varje morgon. Första tanken när man ser ingredienserna är säkert att det måste smaka gräs men den är faktiskt riktigt fräsch och god! Jag tror det är bcaa från Scitec i äppelsmak (Amino Magic) som binder ihop smakerna till en söt, fräsch drink.



För att piffa till smoothien kan man experimentera med att lägga till t.ex äpple och olika frysta bär. Om man tar bort Amino Magic kan jag tänka mig att det passar bra att lägga till en banan, honung, en näve torkade dadlar eller liknande för sötmans skull men gillar verkligen kombinationen med Amino Magic. Sen tror jag att denna passar bäst att göra väldigt enkel med blad, gurka, ingefära, gurkmeja och inte så mycket frukt eftersom det tar bort det fräscha och "gröna" i den. Hellre äter jag frukterna på sidan om som de är eller gör en helt annan typ av smoothie med bas av mjölk/mandelmjölk, yoghurt eller liknande om jag vill ha en mer fruktig drink/smoothie. Men äpple tror jag passar bra också! Det ska jag testa imorgon!


Ingredienser:
- 2 nävar spenat
- 2 nävar grönkål
- 15g hampaprotein
- 2 tsk Mixed Greens/spirulina eller liknande blandning. Jag använder Life Mixed Greens och Puhdistamo Vihersmoothie
- 1 skopa Scitec Amino Magic  i äppelsmak (eller andra fräscha aminosyror som piffar upp smaken)
- En liten bit ingefära (antiinflammatoriska egenskaper, skyddar mot virus, balanserar blodsockernivåerna)
- 1 msk gurkmeja eller en liten bit färsk gurkmeja (är en av de starkaste antiinflammatoriska ämnena som finns. Läkande egenskaper och kraftig antioxidant)
- 1/2 gurka
Tips: Lägg gärna till ett äpple för smakens skull. För att få drinken kallare brukar jag slänga i några frysta bär