söndag 31 januari 2016

Tiny Tea

Fick ett supergulligt paket här om dagen från Tiny Tea. Har sett fitnesstjejer jag följer på instagram tidigare som dricker Tiny Tea och har funderat vad det är för något.  

Till att börja med - Hur snygg är inte lådan? Haha föll pladask bara för den.




Vad är det?
Eftersom jag inte var så insatt i detta te från förr fick jag läsa på lite vad det var för något. Det är alltså ett te baserat på traditionell kinesisk örtmedicin och ingredienserna Jue Ming Zi, He Ye, Shan Zha, Lai Fu Zi, Chen Pi och Mai Ya  används bl.a för att driva ut överlopps vätska, rena och sätta igång magen och matsmältningssystemet och sägs också ha positiv inverkan på acne, celluliter och viktnedgång. 


Hur?
Teét ska drickas 3 gånger om dagen 30 minuter före måltid och användas som en kur på 14 eller 28 dagar. Man kan efter detta använda Tiny Tea de dagar magen känns lite extra svullen och om kroppen samlat överloppsvätska.



Vad tyckte jag?
Smaken är rätt neutral, smakar som det "ser ut" tycker jag om man nu kan uttrycka det så. Sådär naturlig och örtig men ingen superstark smak, jag gillar den! Det står att man ska låta tepåsen dra 4-5 minuter men jag brukar låta den ligga längre för att få en starkare smak och mer "nytta" av ingredienserna.  Det ger mig också ro i själen att tre gånger om dagen ta mig tid att koka en kopp te och bara sitta och njuta av lugnet. Eftersom jag inte direkt hållit någon hälsosam diet den senaste tiden kan jag inte uttrycka mig angående påståendet med celluliter och viktnedgång, givetvis är det hälsosam kost och träning som har den mesta inverkan där. Det som jag gillar är dock att teét sätter ingång magen och jag som periodvis lider av ont i magen upplever att det hjälper! Jag tror också på de utrensande egenskaperna på huden. I början fick jag flera finnar och orenheter men antar att detta bara var i "utrensningsskedet", sedan försvann de och nu har jag inte en enda finne. Så kanske de kineserna med deras örter och mediciner har lite koll ändå, hehe.


Lite nyfiken blev jag på de andra tesorterna som finns. "Hangover tea" låter ju onekligen intressant efter en utekväll!