torsdag 21 januari 2016

Mental Coaching

Det är så många som är olyckliga idag. 
Allt fler blir utbrända, känner press från omgivningen, vaknar med ångest på morgonen för att man vantrivs med jobb/skola, ser sig i spegeln och ser så många fel samtidigt som negativa tankarna tar över. Våran rädsla över vad andra ska tycka och tänka stänger in oss och vi vågar inte försöka. Vi vågar inte göra det som vi egentligen vill göra. "Vad ska alla andra tycka? Tänk om jag misslyckas? Nej jag håller mig till min trygga vardag, jag har ju åtminstone ett fast jobb och okej lön" tänker vi samtidigt som tygghetszonens bubbla bara blir mindre och mindre. Ett samtal till frisören för att boka tid känns plötsligt som en väldigt stor grej. Rädslan för att gå utanför sin trygghetszon blir värre och vardagen ser precis likadan ut varje dag. Inte konstigt att så många redan på kvällen oroar sig över nästa dag.



Men vet du vad, vardagen KAN vara i tusentals färger om vi ger oss själva och andra tillåtelse till det. Det är fullt möjligt att vakna upp och känna sig förväntansfull och lycklig inför vad just den dagen ger för spännande utmaningar. Det är inte meningen vi ska dra täcket över huvudet och känna oss alldeles förstörda över att en ny dag börjat och det är dags att stiga upp.

Det kan också vara så att du har det rätt bra. Inget att klaga på, du har haft turen på din sida och det finns inga större saker att gnälla över. Ändå kan det kännas som att det fattas något. Livet kunde vara något mer. Du som känner dig lycklig och tillfreds med livet just nu har också nytta av att bygga upp en stark mental bas att stå på. Att träna mentalt är som att bygga en bra grund på ett hus. Att grunden är svajig kanske inte gör något ifall huset inte möts av någon stark vindpust eller andra påfrestningar. Men kommer det plötsligt en orkan kommer huset att falla ihop. Att tidigt i livet träna upp din mentala hälsa gör så att du klarar livets orkaner som du, ifall du inte mött dem ännu, helt säkert kommer att tampas med senare i livet. Var förberedd så står du stadigt.





Fråga dej själv nu genast vad det är som skulle göra dej lycklig! Om du fick göra vad du ville, exakt i denna stund, vad hade du gjort då? Grubbla inte för mycket, bara låt tankarna komma, hur galna de än är. Vad är det som hindrar dej? Finns det egentligen något hinder eller är det bara du själv som sätter käppar i hjulet genom att inte ta tag i att göra det du brinner för? Om du inte vet vad det är du vill göra, försök minnas senaste gången du fick dendär sprittande lyckliga känslan där allt kändes så perfekt och du bara ville skutta av glädje. Vad var det du gjorde just då?



Jag som personlig tränare som hjälper folk att uppnå sina mål med kroppen har mer och mer börjat intressera mig för den mentala delen. Jag har ofta märkt att det är där problemet ligger i varför man inte klarar att hålla vikten eller varför man inte känner sig lycklig trots att toppformen kanske är nådd. Mer och mer har jag i min kontakt med kunder börjat fungera som psykolog och bollblank, vilket jag tycker är intressant och ger mig mera än att bara fokusera på en vikt på vågen eller bilden i spegeln. Jag har därför tagit tag i en av mina drömmar att få med mera av den mentala biten i min coaching. Därför har jag utformat ett mentalt träningsprogram för dig som känner att detta är något du behöver. 

Programmet varar en månad och innehåller:


Veckans uppgift: Jag sänder dig inför varje ny vecka en uppgift att fokusera på under veckan. Det kan vara vissa saker du måste skriva ner varje kväll, t.ex saker du lyckats bra med under dagen eller att skriva dagbok, fundera över dina drömmar osv. Varje vecka har du en huvuduppgift att fokusera på

- Uppdatering till mig efter veckan hur uppgiften gått

- Pepp och motivation till din mail eller Facebook varje/varannan dag (beroende på mitt tidsschema). Det kan vara några ord och meningar för att påminna dig om att ta vara på varje dag och att varje dag är unik och kommer inte igen. Detta är inte något du behöver svara på om du inte vill utan bara läs och ta in.

- Fri mail/facebook-kontakt när du vill bolla idéer och vill dela med dig av saker och ting. Ibland är det skönt att få en utomståendes syn och att bara ha någon som lyssnar. Det kan också vara så att jag själv mailar och fråga dig saker för att lättare kunna hjälpa dig med saker och ting du funderar på.


Man kan välja att köra en månad åt gången. Efter en månad kanske motivationen och livsglädjen har förbättrats markant och du kör vidare på egen hand. Men jag tror det krävs minst en månad för att komma igång och se livet från en ljusare sida. Sen går det att fortsätta vidare fler månader om det känns så 

Pris/månad: 50€

Maila mig på trifinitycamilla@gmail.com om detta intresserar