fredag 8 januari 2016

Ge mig lite mer magmuskler tack

Jag erkänner att skulle vilja ha synligare magmuskler. De syns absolut inte nu efter julmaten men inte så mycket under tävlingssäsong heller. Alla har vi olika kroppsbyggnad och olika utseende på musklerna och jag avundas de med perfekt symmetriskt 6-pack, vilket jag antagligen aldrig kommer att få. Samtidigt är jag rätt lat när det kommer till magträning så det är också en orsak till uteblivet 6-pack antar jag. Sen spelar det tyvärr ingen roll hur mycket mage du tränar om det på magen ligger ett lager fett som döljer. "Abs are made in the kitchen" stämmer mycket väl och hur än jag hade velat så är chokladfrossande absolut ingen dunderkur för synliga rutor. Om jag en gång hade några konturer är de för länge sen borta. Kollade t.o.m efter en extra gång i spegeln nyss men nej, slät som en säl. 

Småningom är det dags att skala av ett lager igen och även om musklerna inte syns nu hoppas jag på att jobba fram lite tydligare konturer. Eftersom jag som sagt är lat och vill få ut så mycket av ett träningspass på så kort tid som möjligt är jag istället noga med att alltid tänka på att aktivera magmusklerna i all annan träning jag gör och det räcker rätt bra det också för att hålla magpartiet i okej kondition. Dessutom är det givetvis viktigt att ha stödet från magen i tunga basövningar.

Inför förra årets tävlingssäsongen försökte jag dock skärpa mig med magträningen och efter en paus på gymmet kring jul och nyår har jag tagit tag i träning (och magträning) igen.

De övningar jag gör för magen på gymmet är:

- Situps/crunches både i maskin och vanliga på matta (placerar dock aldrig fötterna under dendär kudden i en del maskiner, tycker den är onödig och aktiverar fel muskler)

- Crunches med rep i kabelmaskin

- Omvända crunches där man lyfter upp svanskotan och benen från golvet istället för huvud/axlar som vid vanliga cruches

Thats's about it vad jag orkar utföra i gymmet. Eftersom magträning enligt mig är tråkigt och jag snabbt blir rastlös har jag det senaste halvåret också gått på core-träning i form av gruppträning 30 min 1-3 gånger i veckan. Under den halvtimmen aktiveras inre mag/rygg-musklerna som stöder upp kroppen och som jag annars lätt slarvar med. Dessutom är det inte så lätt att fuska och smita från träningen när tränaren väl stängd dörren så bara jag kommer mig iväg till gymmet och in i salen finns det ingen återvändo. Bäst att bara göra innan huvudet hinner fatta vad som händer, hah!

Idag inledde jag morgonen kl 6:45 med 30 minuter spinning och 30 minuter core tillsammans med Pia Niemi. Svettigt och tungt men roligt också. Ibland är det skönt att inte behöva tänka så mycket under träningen, bara lyssna på musiken och göra vad man blir tillsagd att göra.


Inför VM i år såg magen ut såhär. Någon svag antydan till muskler men inget att skryta med (klippte givetvis bort det svettiga röda ansiktet så att bilden till höger ser ut att vara totalt utan ansträngning också)