lördag 25 oktober 2014

Svar på fråga

"Hej Camilla,
Grattis till fina framgångar! Betyder det här att du är världens tredje bästa bikini fitness "tävlare" (/idrottare?)? Jag har inte riktigt på koll hur stor "sport" bikini fitness är, men i mina öron låter det ju helt sjuktbra att bara efter 1 års tävlande ha en medalj från världsmästarskapen.
En annan sak som jag undrar; hur stor procent av bedömningen är fysiken och hur stor del är skönhet? Föredrar man olika ideal i olika länder, t.ex. blond/mörk, skandinavisk/latino."


Det jag tävlade i var alltså världsmästerskapen och jag fick representera Finland i min längdklass  eftersom jag vann finska mästerskapen  (man delas in enligt längd och tävlar mot de som ligger inom ungefär samma längd). Under världsmästerskapen var det ca 40 olika länder som deltog och det var alltså de bästa från varje land, antagligen de som vunnit ländernas egna nationella tävlingar.

Visst skulle jag gärna skryta med att jag är tredje bäst i världen, det var ju ändå VM, men det är ändå inte riktigt hela sanningen eftersom det finns de som tävlar på Pro-nivå också och deras fysik skulle jag nog inte kunna slå ännu. De som tävlar i Pro-tävlingar, alltså på professionell nivå, tävlar endast mot andra superatleter med Pro-status.  Men visst är jag riktigt nöjd över att jag efter ett år tog brons i VM, det var inget jag ens vågat drömma om!

Fysiken är viktigast men helheten är otroligt viktig. Allt ska liksom fungera och ge en fin helhet med välsittande bikini, färger som passar den tävlande, håret, sminket, kroppsfärgen man lägger på. Du kan ha en grym fysik men om du misslyckas med att lägga tanningen bra så att du är fläckig och har konstig färg (om t.ex färgen är gammal och blir grön, det har hänt!) så blir ju helheten inte så bra och fysiken kommer inte komma fram på bästa sätt och det kommer ge dej sämre poäng. Det som också har stor betydelse är hur du poserar och rör dig på scenen. Man behöver öva på att hitta vinklar så att fysiken kommer fram på bästa sätt när man gör sina poseringar. Så visst handlar det mest om fysiken men genom bra färg, posering, passande bikini osv så kan man framhäva sin fysik ännu bättre och få en helt annan utstrålning på scenen.

Angående olika ideal i olika länder inom bikini fitness så skiljer det sig säkert åt  från land till land men på internationella tävlingarna är domarna från många olika länder så det borde inte vara så stor skillnad, jag tycker det ändå hittills har fungerat bra och verkar vara rättvis bedömning.