fredag 24 oktober 2014

Summering av tävlingssäsongen del 1

 


 Ni har varit många som varit inne här och kikat under pågående tävlinsperiod och jag har haft dåligt samvete som inte hunnit med att blogga och uppdatera er om allt som hänt. För oj så händelserik senaste tiden har varit, jag har inte själv ens hunnit sätta mej ner och fundera och smälta allt. Nu när jag har mera tid och tagit en välbehövlig ”offseason” är det dags att både för mej själv och för er också gå igenom alla händelser.

Som jag alltid varit öppen med så har jag svårt att hålla någon perfekt diet. Jag är och kommer alltid förbli godisgrisen/godisråttan/godismonstret (kalla det vad ni vill) och alla i min familj och umgängeskrets vet om det. Samtidigt har jag hela året gjort upp mitt eget kostschema och träningschema och att emellanåt brottas med godisgrisen inom mej medan ”coach-delen” av mej försöker få mej i tävlingsform har inte alltid varit det lättaste. Att trots detta ändå kunna stå här efter detta år av tävlingar med ett silver i Fitness Classic, ett guld i Jyväskylä, ett brons i Nicole Wilkins Championships, ett guld i finska mästerskapen och ett brons i World Fitness Championships gör mej riktigt stolt.

Formen var inte perfekt i Jyväskylä och poseringarna satt inte riktigt som de skulle. Det räckte ändå till ett guld och jag började analysera hur jag skulle kunna förbättra mej till FM efter 4 veckor. Under dessa 4 veckor hade jag några bakslag där jag åt alltför mycket choklad men de flesta dagar gick bra och jag tyckte formen hade förbättrats när det var dags för Nicole Wilkins Championships och Finska Mäserskapen i Lahtis.

Jag träffade så mycket härliga människor i Lahtis under FM-helgen och Sara och jag hade underbart roliga dagar när vi delade rum hela helgen. Vi skulle båda tävla och peppade varandra och hjälpte varandra. Jag har så många fina minnen från den helgen! Allt från när vi vaknade på fredag morgon, gjorde oss i ordning och gick och åt frukost tillsammans och kvällen när vi satt i restaurangen och drack varsit glas vitt vin (en tradition jag har kvällen innan tävling).
Frukost på fredag morgon med Christina Strøm Fjære och Margret Gnarr


Med Steve Kuclo backstage







På lördag var det dags för brorsans Classic Bodybuilding-tävling, min Nicole Wilkins Championships-tävling och Saras Pro-tävling.

Jag hade först pre-judging på morgonen och om jag där fick en finalsplats så skulle den vara på kvällen kl 5. Och visst blev det en finalplats! Formen under pre-judgingen var helt okej men redan där var jag aningen tom och torr. Något jag inte riktigt såg i spegeln men som jag ser nu efteråt när jag tittar på bilderna. Under dagens lopp var jag trött och motivationen kanske inte riktigt på topp.

Sov en stund under dagen och sen var det dags för final! Kände mej lite sliten och jag borde ha laddat med mera kolhydrater och vatten för att fylla ut mera för formen hade blivit sämre under dagen och jag hade inte ätit och druckit tillräckligt. Det var första gången som jag tävlade två gånger samma dag och det var nytt för mej hur jag skulle äta när det var 6 timmar där emellan.

Jag kammade trots det hem ett brons och det var jag riktigt nöjd med! Robert hade under morgonen också fått med sig ett FM-brons, så otroligt imponerad av hans insats!






 

Efter mina tävlingar var det dags för Saras Pro-debut och oj oj oj vad vacker hon var! Även till henne gick bronset denna dag och vi tyckte det var lite roligt när tre tredjeplatser gick till trillingarna. Nummer tre verkade vara vårt nummer på lördagen!

 

 


Efter Nicole-tävlingen på lördagen var jag tillsammans med Sara backstage och hjälpte att hålla henne snygg och passa upp henne under hennes tävling. Det blev en rätt lång väntan, flera timmar satt jag backstage och var trött och hungrig. Jag tyckte jag var värd lite godsaker så satt och åt upp halva Saras ”Efter-tävlingen-naturgodis” med massa yoghurtrussin och vitchokladmyslibitar samt riskakor, jordnötssmör, banan och annat gott. Att jag skulle tävla nästa dag igen tänkte jag faktiskt inte så mycket på och det slog mej innan jag la mej att kanske hade allt socker och kolhydrater jag tryckt i mej under kvällen försämrat min form. Där hade jag fel! Flera frågade mej vad jag gjort dagen efter när formen var så mycket bättre och fylligare än dagen innan! Och där var svaret – mina okontrollerade cravings hade varit till nytta denna gång och sockret och kolhydraterna hade fyllt ut kroppen riktigt bra! Mera vatten på det och jag tyckte jag hade ett mycket mer hälsosamt glow under Finska Mästerskapen på söndagen.

Men mera om söndagen under del 2!