torsdag 11 september 2014

Mina tankar några dagar från tävling



Fick en kommentar om önskemål på ett inlägg med mina tankar och funderingar angående kommande tävling som nu är otroligt nära.

Jag måste säga att denna förberedelse inför tävling har gått lite i vågor. Ifall någon trott att jag sköter min kost perfekt eller alltid följer mitt matschema så kan jag genast säga att så är inte fallet. Jag har aldrig kunnat hålla en perfekt diet utan faller nu som då tillbaka i sötsaksträsket, även om det bara är för en dag eller två åt gången. Jag är bara människa och har accepterat att jag kommer göra snedsteg eftersom min kärlek till allt sött och gott är så stort och att jag (även om det är något jag jobbar på) ofta kan låta humöret styra om jag följer min diet eller inte. En natts dålig sömn, en tråkig kväll, dåligt humör eller liknande kan lätt locka fram godisgrisen i mej. Därför är det mycket viktigt att jag alla andra dagar har stenkoll på kosten och sköter min träning för att ändå kunna uppnå mina mål för tävlingsformen.

Att jag inte följer dieter till punkt och pricka och ändå alla gånger lyckas komma i någorlunda tävlingsform kanske kan ge hopp för andra gottegrisar som precis som jag kan ha svårt med kosten ibland - så länge man tar nya tag genast efter så gör det inte så mycket! Att sitta och ha ångest över att det slank ner lite oplanerade onyttigheter är helt onödigt, inget farligt kommer att hända för att du föll för dina cravings! Men det som ofta gör att vi hamnar i träsket där ohälsosamma vanor tar över så pass mycket att vi mår dåligt under en längre tid är när vi låter just sådana här små bakslag ta över och tänker "jaha dit for det, nu misslyckades jag än en gång" och ger upp. Vare sig det handlar om att gå upp eller ner i vikt eller bara leva hälsosammare så ska vi aldrig slå på oss själva när allt inte alltid går som vi vill.
Då är det bara att glömma gårdagen och ta nya tag! 


Tillbaka till tävlingsförberedelser. Jag lyckades trots både uppförsbackar och nerförsbackar till sist ta mej till en helt okej form som jag är nöjd över. Visst är jag kanske lite mjukare än förra gången men vem vet, det kanske bara är bra. Det är svårt att säga vad domarna föredrar. Nu är jag riktigt tävlingssugen och kommer att ge järnet på lördag. Att brorsan Robert också tävlar, syrran Sara är med mej backstage och att heeeela familjen är samlad i publiken gör mej varm om hjärtat och jag ser fram emot att ännu än gång stiga upp på scenen! Vi godisgrisar kan också! :)