onsdag 2 juli 2014

Ge en "High Five" till dej själv

Ofta efter ett tufft träningspass tillsammans med mina syskon peppar vi varandra, ger en High Five och berömmer oss för ett bra utfört pass. Efter en bra dag på kontoret med mycket kostscheman och träningsscheman planerade säger vi "bra jobbat idag" innan vi stänger dörren och avslutar en arbetsdag.

Idag vaknade jag aningen trött, drack en kopp kaffe och hoppade upp på min Stepper-maskin. Jag hade inte så höga förväntningar över detta cardiopass, lite trött och omotiverad kände jag mej. Började läsa lite bloggar medan jag trampade och svettades och kollade ett avsnitt "Real Housewives of New York" (min morgoncardiounderhållning nuförtiden! Hemmafruarna från Orange County är mer underhållande men tyvärr har jag redan sett alla avsnitt)  och plötsligt hade det gått en timme. Jag var påväg att börja göra i ordning frukost när jag insåg att jag inte så mycket som ens sagt ett endaste litet beröm åt mej själv för det svettiga passet. 

Det slog mej hur otroligt viktigt det är för din livsglädje och egen lycka att inte glömma att berömma sig själv. Hade din kompis/flickvän/pojkvän/mamma eller någon annan som står dej nära hängt med dej på en timmes svettig träning hade ni säkert efteråt sagt "härligt, bra jobbat!".  Men hur ofta säger vi det till oss själva? Kommer du ihåg att berömma dej själv när ingen annan gör det? 

Alla har vi mål att uppnå och vägen dit kan ibland vara rätt så lång. Målet behöver inte alltid relatera till träning och hälsa, det kan vara mål man har i yrkeslivet eller i privatlivet också. Men varje dag du utför något som för dej snäppet närmare ditt mål, ge en STOR High Five till dej själv! Beröm dej själv för att du kämpat, för att du tagit dej närmare ditt mål och för att du är så otroligt, fantastiskt duktig! Det är du värd!