torsdag 30 januari 2014

Vad som motiverar mej till morgonträning

Fick en fråga som jag tänkte ta upp:

"Har du några tips på hur man lättare kommer ur sängen? Jag älskar att träna på morgonen (så stilla och öde) men har sjukt svårt för att vakna och stiga upp när klockan ringer... "





Visst är det ibland mera lockande att ligga kvar i en varm säng istället för att stiga upp och träna. Det som får mej upp ur sängen på morgonen när det är träningsdags är framför allt att det för mej är en positiv upplevelse. Eller jag har gjort det till en positiv upplevelse, något jag tycker om och vill göra! Jag skulle aldrig orka träna 30 - 60 min stirrandes in i en vägg samtidigt som jag gör samma rörelse hela tiden på löpbandet, cykel, steppern eller vad man nu använder (om vi pratar om konditionsträning/cardio). 

Jag vaknar oftast av mej själv före klockan ringer och ser fram emot morgonträningen. När jag trampar på min stepper hemma läser jag igenom alla favoritbloggar och har som vana att INTE läsa de bloggarna annat än på morgoncardion. När jag läst igenom bloggarna lägger jag på ett avsnitt av Pretty Little Liars och även här ser jag inte vidare på den serien annat än då svetten rinner och jag gör min morgoncardio. Så på det viset har jag en liten "morot" när jag stiger upp på morgonen, annat än att bara trampa, trampa, trampa.

Jag stiger alltid upp i så pass god tid att jag hinner ta en lång dusch, äta frukost i lugn och ro framför tv:n och dricka en kopp kaffe. Och den stunden älskar jag också! När kroppen piggnat till av träningen och då jag kan ha en liten stund för mej själv och ladda upp inför dagen.




Det som också får mej att kliva upp ur sängen är att jag har ett MÅL. Jag vet VARFÖR jag gör det. Det är jättebra att ha målet att vara hälsosam och motionera mera men när ögonen tröttsamt letar efter alarmklockan tidigt på morgonen så räcker ibland inte den motivationen. Finns det något annat spännande mål du kan lägga upp som verkligen skulle dra dej upp ur sängen? Kanske springa ett lopp i sommar och måste ha konditionen till det? (Ps, Yle ordnar ett triathlon-lopp inom snart framtid där deltagare till detta program deltar. Men också alla andra intresserade får vara med)

Sen tror jag det är viktigt att man verkligen trivs med sin vardag. För om jobbet känns tung och oinspirerande eller lektionerna i skolan är otroligt tråkiga så ligger man hellre kvar i sängen än vaknar upp och möter dagen. Att skapa sig en vardag och ett liv som man verkligen gillar gör att man mer än gärna flyger upp ur sängen för att förväntansfullt se vad dagen har att erbjuda.

Alla är vi heller inte morgonmänniskor och det finns inget som säger att du inte kan träna på kvällen istället om du gjort flera försök att träna på morgonen men inte lyckats. Alla är vi olika, om det inte ger glädje att stiga upp och träna tidigt på morgonen utan mer känns som ett måste så tror jag inte det är värt det. 

Morgonen är en mycket viktig stund, den bestämmer hur hela dagen ska bli! Så jag tycker man ska spendera den på det sätt som ger den rätta positiva energin till att börja dagen på.