fredag 8 november 2013

Kraniosakralterapi idag!

Idag var jag andra gången på Kraniosakralterapi. 

Vad är detta kanske någon undrar? Det är en mjuk, behaglig behandling som påverkar främst fem stora områden: centrala nervsystemet, ryggmärgsvätskan, hinnorna i hjärnan och ryggraden, kraniets ledstrukturer, och korsbenets rörelse i förhållande till höfterna. 



Man löser upp spänningar och felställningar mellan kroppens olika ben och i hårda hjärnhinnan (dura mater). Då får kroppen möjlighet att återställa trycket i ryggmärgsvätskan, så att den pumpas ut med en jämn puls. Det kommer att påverka hela nervsystemet så att det kommer i balans. Eftersom det har en effekt på nervsystemet, så kan man ofta lugna ner ett stressat system ganska snabbt. Genom att minska sympatiska nervsystemet och öka parasympatiska nervsystemet, ökar också kroppens eget immunförsvar.  

Kraniosakral terapi kan hjälpa dig att känna dig mer avslappnad, trygg och medveten i kropp och sinne.


Egentligen går jag inte på Kraniosakralterapi av nån speciell anledning utan bara för att jag tycker det är en intressant och otroligt avslappnande behandling. Det är som en slags mjuk massage där terapeuten trycker och stretchar olika områden. (Man har kläderna på under behandlingen, ifall någon undrar.)
Med avslappnande musik, dämpad belysning och mjuk skön behandlingsbänk att ligga på är det ett perfekt sätt att avsluta en stressig vecka på! 

Dock skulle jag inte rekommendera behandlingen till någon som förväntar sig en hård massage och inte gillar när det bara är lätta beröringar. Då blir man säkert besviken. Det är riktigt långsamma, mjuka rörelser som terapeuten gör. 


Gymmet är mitt favoritställe när det kommer till att träna fysiskt men för en plats för att utvecklas mera på det mentala planet gillar jag Wasa Wellness! Lugn musik, intressanta behandlingar, avkopplande stämning (och en skål med torkad frukt och nötter när man kommer in, hihi).


Fakta om Kraniosakralterapi hittade jag här