måndag 7 oktober 2013

Dagens "Feel Good" uppgift


Ät så rent som möjligt

Jag vet inte om jag inbillar mej men ofta när jag äter godis och andra livsmedel fyllda med massor av kemiska, konstiga ämnen känner jag hur det börjar klia i näsan. Är det någon som känner liknande reaktioner av mat fylld med otydbara ämnen?

 Jag är van från min tävlingsdiet att äta så "ren" mat som möjligt, ingen färdiglagad mikromat eller färdigmarinerad kyckling. Nu efter att tävlingsdieten är slut har det dock blivit en hel del onyttig mat och färdiglagad mat. Nu känner jag mej lite trött på alla gifter jag trycker i mej så idag (och gärna i fortsättningen också) tycker jag att vi ska välja bort högprocessade livsmedel med massor av socker, transfetter och kemikalier. 

Välj mat som du vet kommer göra nytta i din kropp! Köp varor med så naturliga ingredienser som möjligt och frossa i grönsaker! Om du äter kött, köp hem den naturella varianten och krydda själv.  Välj bort allt med tillsatt socker, sötningsmedel och långa, invecklade innehållsförteckningar. Som dryck väljer du helst vatten men te och kaffe i måttliga mängder är okej. 

Det viktiga idag är du tänker på att allt du äter ska ge hälsosam, naturlig energi åt kroppen med massor av vitaminer, mineraler och proteiner. Ta hand om din kropp och skippa allt som inte kommer att göra någon nytta för den.  För visst är du värd att må bra, vara frisk och leva länge? Let's do it!