fredag 14 juni 2013

Svar på fråga - aminosyror

"Man ska ju dricka aminosyrorna på en tom mage. Men hur snabbt på en måltid kan man ta dem? Hur länge före träning är optimalt? /frågvis"

Aminosyror (som du säkert vet men för att klargöra ifall det någon som undrar) är bra att ta före träning eftersom de tas upp snabbt av kroppen och minskar muskelnedbrytning, påskyndar återhämtningen och är bra för muskeltillväxten. Man kan hitta aminosyrorna också i vanligt proteinpulver men de tas inte upp på samma sätt som att ta aminosyror i ren form. 

Som du skriver tas aminosyrorna bättre upp på tom mage. När jag kollade runt lite på nätet verkar 2 timmar vara lämplig tid att vara oäten innan men det är inget jag själv tänker på. Jag tar mina aminosyror före träningen i vilket fall som helst, även om det kanske bara gått en timme sen senaste måltiden. Det är ibland svårt att få allt att matcha när jag ska äta var tredje timme och sen klämma in träningen när det passar med jobbet. Men som sagt, runt 2 timmar verkar vara lämpligt och då genast före träningen. Jag tror det står 10 minuter före träning på min Amino Magic som jag använder :-)