lördag 4 maj 2013

Dieten under sommaren

"Hur har du planerat inför sommaren och så? Tycker det skulle vara det svåraste, att vara skärpt när solen skiner och alla är så härligt avslappnade..."

Jag måste säga att jag längtar till sommaren! Tvärtom kommer det bli lättare att hålla diet och träning då. Jag har inte lika mycket jobb, kan fokusera mer på träning men ändå också ha tid att träffa vänner.

Den största orsaken till att jag tror sommaren kommer gå så mycket lättare är att min trillingsyster Sara som också förbereder sig för samma tävling kommer hem från Italien! Då ska vi peppa varandra, ringa till varandra och träffas i svaga stunder när handen börjar närma sig godisskålen, träna tillsammans tidigt på morgonen, styrketräna, öva posering och så kan vi sitta tillsammans med våra matlådor sen när andra vänner drar fram godsakerna. Allt är så mycket lättare när man är två och jag längtar så tills hon kommer hem!

Vi kommer också spendera tid på villan (alltså sommarstugan. Så inte mina svenska läsare missförstår ;-) ) där maten kommer smaka extra bra på grillen! Och vikter och gymredskap släpar vi med oss dit så vi inte varje dag behöver åka in till stan. 

Jag tycker det har varit väldigt intressant säga nej till sötsaker och annat gott när man hälsat på familj, vänner och varit kalas. Det är då man märker hur mycket mat faktiskt betyder i sociala sammanhang. För mej har det förut nästan betytt för mycket - att jag istället för att till 100% närvara, lyssna och njuta av att träffa mina nära och kära har varit ett godismonster och njutit av bullarna, kexen och kakorna och sådär med ett halvt öra lyssnat på diskussionerna. Missförstå mej inte, visst ska man både njuta av vänners närvaro och av god mat. Men det är ändå intressant att för en tid endast fokusera på glädjen av att bara prata, skratta och umgås. 

Så nej, jag tror inte det kommer bli så svårt. Jag längtar och tror det kommer bli bästa sommaren någonsin!