onsdag 1 maj 2013

Äppelmarängdröm i fitness-stil



This is how you do it:


Botten: Blanda ca 1 dl havregryn, en äggvita, kardemumma, stevia, lite vatten och placera i botten av ungsformen. Jag använde en liten enpersoners form, ifall man vill använda något större behöver man blanda en större sats. Detta är för 1-2 personer.

Förgrädda i botten ca 10 min.

Lager nr 1: lägg skivade äpplen ovanpå pajbotten. Strö kanel ovanpå!


Lager 2: vispa 2 äggvitor till ett hårt marängskum och blanda i sötningsflorsocker, ca 3 msk gissar jag på(?). Vispa och smaka av, behövs mer sötningsflorsocker? Lägg i mera isf. Spara lite av detta marängfluff till toppingen. Det andra som används nu kan gärna blandas med några droppar citronsaft/citronarom. Placera ovanpå äpplena och strö linfrön ovanpå.


In i ugnen på ca 175 grader  tills ytan på marängen blivit gyllenbrun. Låt kakan svalna.


Toppingen: blanda marängfluffet som du lagt åt sidan med äkta vaniljpulver. Lägg en klick ovanpå. Smakar lika gott som grädde enligt mej. Lite vaniljarom kan man också lägga till.

Ovanpå allt detta ringlade jag över Walden Farms karamellsås.


Florsockret sukrinmelis jag använde          




Walden Farms calorie free Caramel Syrup:




Hela portionen ca 220 kcal. En rätt "mäktig" efterrätt/frukost så de som inte gillar alltför gräddiga/fluffiga saker kanske inte orkar äta en hel. Men så är inte fallet för mej, desto mer desto bättre! ;-)