fredag 19 april 2013

Svar på fråga: Träningsskor, Nike free

Fråga: "hej :) jag funderar lite med träningskor. typ nike free löpskor, är dessa bra att ha på gymmet? är lite orolig då de är barfotaskor om man får tillräckligt med stöd t.ex om man går på step timmar? tack"

 Svar: Hejsan! Jag själv har ett par extremt mjuka Nike Free som jag förut använde flitigt innan jag köpte nya och använder ännu dem lite nu som då. Jag misstänker dock att de inte är riktigt de mest optimala för mina fötter. Det är inte så att jag får ont i fötterna eller någon annanstans men jag har väldigt platt fot som då vinklar sig inåt (pronation)så jag skulle behöva mera stöd vid fotvalvet. Om du har bra fötter så passar de säkert bra men om du antingen har högt eller lågt fotvalv eller på annat sätt någon felställning i foten tror jag det skulle vara bra med andra skor som stöder på de rätta ställena. Idag brukar personalen på sportbutiker vara duktiga på att hitta skor som passar ens fot.

Har någon annan erfarenhet av Nike Free? Fungerar de bra på era fötter?

Jag skulle själv också gärna ta emot tips på skor som passar bra om man har lågt fotvalv/plattfotad/pronation? Har inte lyckats hitta de perfekta skorna ännu!