söndag 17 mars 2013

Cravings

Jag har för länge, länge sedan konstaterat att jag inte har ett normalt förhållande till socker. En del säger att det inte finns något som heter sockerberoende men det är det ordet jag brukar använda. När jag äter godis, socker, choklad så goes huvudet crazy och jag vill ha mer, mer, mer. Det behöver inte ens vara samma dag. Jag kan behärska mej och lugnt äta min lilla chokladstång jag tänkt unna mej och vara nöjd med det men nästa dag vakna och tappa kontrollen, gräva i lådor och bara mååååste ha något sött och gott. Det är nästan så att jag letar så snabbt efter något att äta bara för att huvudet och förnuftet inte ska hinna ikapp och stoppa mej före. Vad dum man egentligen är, haha!

Senaste tiden har det dock gått bra. Jag har lärt mej vad som fungerar och inte fungerar. Jag satt igår och klickade igenom Fitnesstukku för ska göra en beställning idag och hittade mina favoritbars, nämlingen Swebar. Tänkte ett tag om jag skulle klicka hem en låda för att kunna ha som lördagsgodis en tid framåt för de är sååå goda. Men rätt snabbt insåg jag att det inte fungerar för mej. Jag känner mej så pass bra just nu att jag vet att har jag dessa hemma och har en liten "svag stund" kommer jag trycka i mej flera på raken och hålla på så tills lådan är slut (vilket INTE finns på mitt kostschema). Det kommer ta max 2-3 dagar.  Ett annat exempel: Ibland frestas jag att köpa hem honung bara för att kunna lägga en liten tesked i mitt te någon gång. Men nej, har jag honung hemma och får plötsligt sötsug är jag där med en stor sked och slävar i mej. Väldigt knasigt men så funkar jag!

Det bästa vore också alltid för mej att ha min fuskdag på en söndag eftersom jag ofta om jag äter onyttigt på lördag forsätter okontrollerat på söndag också. Men aldrig på en måndag. Måndag är alltid strikt och kostschemat följs slaviskt. Så om jag har min fuskdag på en söndag blir det bara en dag i veckan och då är det lugnt!

Alla är vi olika men jag är mycket avundsjuk på de som inte har det minsta behov av sötsaker. Många av mina vänner är så. De äter en liten godis och tycker "usch det var lite för sött dethär" och nöjer sig med en eller två bitar. Men det är bara att göra det bästa av situationen. Jag kommer antagligen få kämpa lite hårdare än de andra fitnesstävlanden för att klara att hålla mej till schemat. Men det har gått förvånansvärt bra och jag är faktiskt rätt stolt över mej själv hittills. Jag försöker att inte tävla mot någon annan än mej själv. Jag gör det bästa JAG kan.