lördag 16 februari 2013

Mina funderingar om "tränings-/vikthetsen"

På många bloggar läser jag nu som då om den förödande "vikthetsen", "hälsohetsen", "träningshetsen" som borde stoppas. Man borde inte skriva vad man äter, hur man tränar osv. för då kan folk få ätstörningar eller liknande. Hela denna hälsohets borde helt enkelt stoppas menar vissa. Detta är min syn på saken:

Jag försöker surfa runt på alla träningsbloggar jag läser i jakt på denna "hets" som folk talar om. Men nej, jag ser ingen hets. Jag ser inga "BANTA TJOCKIS!" eller liknande. Jag ser någon motivationsbild, en text med övningar från dagens träning, ett recept, bilder på nya träningskläder osv. Skrollar jag neråt på dessa bloggar finns också texter från hur underbar vändagen varit, att de ätit godis, att de bunkrat upp med kaka inför helgen. Vikthets, var?

Jag tror vikthetsen skapas i betraktarens huvud. De ser bara inspirationsbilden på den snygga tjejen, känner en klump i magen att det kanske är så man borde se ut men sen totalt förtränger de övriga inläggen som handlar om att också njuta av det goda.

Alla lever vi olika livsstil. Det är inte fel att träna, inte heller att inte träna. Det är inte fel att försöka äta hälsosamt men det är heller inte fel att välja att njuta av det man tycker är gott. Att någon lägger upp en bild på en hälsosam lunch är väl inte mera fel än när någon lägger upp en bild på en lyxig hamburgermåltid. Vi har våra livsstilar och alla har rätt att på sin egen blogg/instagram/Facebook lägga upp delar av deras liv utan att behöva fundera om portionen på bilden är för hälsosam för att visas. (Ja, ni hör ju själva hur tokigt det låter)

Jag har på flera bloggar läst såna som utrycker en riktigt enorm ilska mot motivationsbilder och träningsbilder/inlägg. Och jag kan inte förstå det. Jag kan förstå att man inte är intresserad av att följa livsstilen eller av att se ut som personen på bilden, men om man riktigt känner ilska och personligen tar åt sig av bilden/inlägget tror jag inte det är bloggen och bilden det är fel på. Då ligger felet på det egna självförtroendet och självkänslan. Det är det man borde jobba på istället för att försöka få skrivaren att sluta lägga upp dessa bilder. Och sen förstås inte klicka in sig på dessa bloggar om man inte kan betrakta innehållet för vad det är - oftast en helt vanlig blogg skriven av en träningsglad person i högst troligt positivt syfte.

Min egen blogg klassas säkert till en såndär jobbig typisk träningsblogg. Men även här försöker jag titta igenom inlägg och funderar var någonstans jag möjligen kan ha "hetsat" folk till träning och viktnedgång. Jag hittar inget. Att försöka inspirera och motivera är inte samma sak som att tvinga någon till det de inte vill. Sen tränar jag extra mycket nu för att jag ska tävla. Det vet ni. Jag uppmanar ingen att träna så som jag gör men samtidigt tror jag att många kan vara intresserade av att se hur tiden före och under tävlingen ser ut så jag kommer fortsätta blogga om det. Det ska inte ses som någon guide till sommarformen!

Själv läser jag bloggar både av vardagsmotionärer och fitnesstävlanden. Ingenstans får jag negativa vibbar eller känner mej tvingad av personen att träna. Inte heller känner jag mej otillräcklig eller inte lika fin som personen. Man har det som man tar det. Vi borde alla bli bättre på att jobba mera med vår självkänsla för som jag sa tidigare tror jag att det är just där skon klämmer. Är man fullständigt nöjd med sig själv skulle man inte ens reagera på en bild på en vältränad person. Iallafall inte negativt och personligt ta åt sig. Man skulle klara att tänka att visst är hon vacker men det är jag också! Det är på ens eget ansvar att jobba på sin självkänsla, ta in den info från omgivningen som gynnar en och lämna bort det som inte får en att må bra! Vi har alla ett val vilka tangenter vi ska klicka på när vi sätter oss framför datorn. Jag säger inte att det är lätt, för det är det inte. Men vi kan inte lägga över ansvaret på någon annan. Jobba på självkänslan, och tyck om dej själv precis som du är. Ett blogginlägg om träning eller en bild på en muskulös personen betyder inte att du inte duger.

Det var min lördagsfundering nu när jag sitter på tåget till Helsingfors. Ha en trevlig helg fina läsare!