lördag 15 december 2012

Svar på fråga - utbildningar

"Hejsan! Du har en jättebra blogg! :) jag undrar, eftersom jag själv är väldigt intresserad av frisör, makeup och kosmetolog linjer, var du studerat till frisör och kosmetolog? :) tacksam för svar!"


Jag gick först i det som då kallades Svenska Yrkesinstitutet på Brändö i Vasa och studerade till frisör 3 år. Nuförtiden tror jag skolan heter Yrkesakademin om jag inte minns fel. Helt okej utbildning men för mej som jobbar med hårstyling dagligen hade jag haft mer nytta av utbildningen om fokusen också varit på slutfinishen av frisyren och på moderna, intressanta hårstylingar och inte bara klippandet och färgandet. Men det är bara vad jag tycker. 

Genast efter detta gick jag kosmetologutbildningen på Optima i Jakobstad och den var också 3 år lång. Optima var helt klart bästa skolan jag någonsin gått i och jag trivdes som fisken i vattnet där. Duktiga kunniga lärare, varierande och intressanta lektioner och överlag en trivsam miljö så den skolan rekommenderas varmt! 

Efter dessa två utbildningar gick jag även en kort Hot Stone Massage-utbildning på Anemones Spaschool i Stockholm. 

Roligt att du är intresserad av yrket som frisör eller kosmetolog! Mycket intressanta yrken båda två men för mej var kosmetolog det som genast kändes mest som "jag". Ifall det är Make up du vill jobba med skulle jag ändå rekommendera att ha någon annan utbildning inom skönhetsbranschen i bagaget. Det finns många korta privata, dyra utbildningar inom Make up (främst i Sverige), men det är inte så lätt att få ett jobb enbart med en sådan utbildning. Dels för att en kurs på några månader inte garanterar att du hinner bli riktigt duktig på det du gör, dels för att du kanske inte hinner skapa så mycket starka kontakter inom branschen under denna korta tid som du hade gjort på en 3 års frisör/ kosmetologutbildning. Sen är det inte lätt att få ett jobb som endast innebär att du sminkar hela dagarna, därför är det bra att utöver det också ha ett frisörs-/kosmetologjobb eller annat jobb.

Som jag skrev tidigare tar det tid att skapa kontakter inom branschen och bygga upp förtroendet. Jag själv började min bana inom tv makeup/maskör-branschen genom att under tiden som frisörsstuderande vara på praktik på Yle. Jag försökte verkligen visa min bästa sida och efter denna praktikperiod började de ringa mej nu som då när de behövde extra hjälp. I flera års tid hoppade jag in när jag behövdes och lärde mej mer och mer under tiden. När de sedan detta år behövde någon som på heltid ansvarade för maskör-avdelningen fick jag det jobbet. Så jag vill verkligen poängtera att ta vara på praktikperioderna, de kan hjälpa din karriär otroligt mycket.