lördag 29 december 2012

Svar på fråga - Både fet och torr hud

Fråga: "Jag behöver hjälp, min hud är hemsk! Jag har både fet och torr hud, och nu under vintern är den super torr och fjällar. Jag har använt Dermosils produkter så länge jag kan minnas och för tillfället använder jag Rengöringsmousse Vitamin E,Fresh Balance ansiktsvatten och Vintercrèmen för ansiktet och som foundation Garnier BB Cream (combination to oily skin). Har du några råd om hur jag skall få min hud normal? Använder jag kanske fel produkter?"

Svar:  Hur länge har du använt de produkter du använder nu? Ifall du nyligen bytt hudvårdsprodukter kan det ta en stund innan huden anpassar sig och huden kan t.o.m bli sämre innan den blir bättre så ge alltid nya produkter (även om de tillhör samma märke) en chans iallafall en månad för att verkligen se om produkterna passar eller ej. Om du använt de produkter du nämnde länge och det inte verkar hjälpa kan det hända att produkterna inte passar din hud.

Jag tycker själv att rengöringsmoussen från Dermosil brukar vara bra. Du kanske behöver se över krämen istället. Om huden är väldigt torr på ytan blir det som ett slags skal på huden så att talget inte slipper ut vilket gör att det kan dyka upp orenheter och man upplever att huden är fet samtidigt som den är torr. Du säger att ytan är väldigt torr och fjällar, jag tror det kan vara bra med en ansiktsolja som ger massor av fukt till huden men inte täpper till och samtidigt balanserar huden. En sådan olja är t.ex jojobaolja. Den oljan finns bl.a av märket Rosenserien som finns på vissa hälsokostbutiker och kosmetologer. På hälsokostbutiker finns säkert andra varianter av jojobaolja också, viktigt är dock att det är 100 % ren jojobaolja. Prova att använda denna olja till natten och se om det hjälper. Se också till så att inte ansiktsvattnet innehåller alkohol eftersom det torkar ut huden. En gång i veckan kan du också peela huden lite försiktigt för att få bort döda hudceller på ytan