onsdag 12 december 2012

Svar på era frågor

Eftersom jag inte hunnit sitta framför datorn så mycket har jag några kommentarer som lämnat obesvarade. Tänkte att jag svarar på alla i detta inlägg.

"Vilken fin och len hud du har! :) Kan du ge några tips för en likadan? Jag försöker at tinte använda foundation, tips för det? :) Kram"!
Svar: Tack ska du ha! Är ju förstås sminkad på bilden du menar så bra hud har jag inte men betydligt bättre än för några år sen. Får sällan finnar nuförtiden men lite rödare områden t.ex runt näsan täcker jag över med smink.  Jag använder Loreals BB-cream i färgen Light just nu och ibland ovanpå det Youngblood mineralpuder i färgen Barely Beige. Som hudvårdsprodukter har jag använt Rosenserien en tid nu och varit riktigt nöjd. Den senaste veckan har jag dock provat på en för mej ny serie som heter Jurlique och den gillar jag enormt mycket! Berättar mera om Jurlique i ett annat inlägg. Kram! :)

"Hej Camilla. Jag undrar lite om dina rutiner. Som jag har förstått så jobbar du ofta långa dagar och ganska sena dagar. Hur gör du med träningen då? Jag jobbar ofta till kl halv nio några dagar i veckan och har svårt att klämma in träningar då för jag har svårt att varva ner och bli trött på kvällen och känner då att jag inte får sova så mycket som jag behöver. Tips? Mvh Felicia"
Svar: Det stämmer att jag ofta jobbar rätt långa dagar. Jag har ändå för det mesta lyckats klämma in träningen. Ofta stiger jag upp kl 6 och åker till gymmet till 6:30 och det har fungerat bra. Riktigt skönt att börja dagen med träning! Annars klämmer jag in träningen då jag har någon paus. Det behövs inte flera timmar på gymmet för att det ska ge effekt, det räcker (och är t.o.m bättre enligt mej) att träna hårt och fokuserat 45 - 60 min. 

Hej! skulle du kunna ge några tips på hur man bygger upp sitt självförtroende? ( mitt självförtroende är ganska låg ) Har du någar bra tips på böcker man kunde läsa osv? :) gillar din blogg jätte mycket!
Svar: Hejsan! Tack för din kommentar och roligt att du är intresserad av att bygga upp ditt självförtroende. Jag tycker du ska läsa Mia Törnbloms böcker! Finns i pocketböcker att beställa billigt från nätbutiken adlibris.

Det finns många olika knep för att stärka självkänsla och självförtroende och även om man tycker att man är stark mentalt finns det många fördelar att precis som man bygger upp sin fysiska hälsa också bygga upp den psykiska hälsan. Jag skrev mer om detta i detta inlägg: http://camillamillas.blogspot.fi/2012/06/mental-traning.html

I flera års tid steg jag upp 5:30 för att träna mentalt innan jag påbörjade dagen. Det kunde handla om att blunda och föreställa mej dagen precis som jag ville att den skulle bli, skriva upp mål för dagen, läsa några rader i kloka böcker eller bara sitta en stund för att njuta av tystnaden innan dagens uppgifter drog igång. En bok jag rekommenderar varmt för att förbättra sitt liv är "Vem gråter vid min grav?", mycket kloka texter!

Nyckeln till självkänsla och självförtroendet är dina tankar. Byt ut alla negativa tankar om dej själv till positiva. Upprepa i tankarna så ofta du kan olika positiva meninger. t.ex "jag klarar allt", "jag är fin precis som jag är". Positiva tankar drar till sig fler positiva tankar och innan du vet ordet av strålar du av positiv energi och självförtroende. Detsamma gäller tyvärr negativa tankar. Står du framför spegeln och suckar över något du inte gillar kommer du snart hitta fler och fler negativa saker om dej själv.

Hoppas du fick lite hjälp på traven. Kolla gärna detta inlägg för att få fler boktips: http://camillamillas.blogspot.fi/2012/04/boktips.html  och i detta inlägg skrev jag mer om självkänsla och självförtroende: http://camillamillas.blogspot.fi/2010/05/sjalvkansla-och-sjalvfortroende.html

"Hej camilla! Nu när det blivit vinter och kallt har mitt hår börjat bli väldigt elektriskt. Jag har prövat med både balsam och vatten men inget fungerar. Har du något bra tips för elektriskt hår? :)"
Svar: Hejsan! Mitt hår är också väldigt elektriskt, har tyvärr inte hittat något som gör mirakel för detta problem. Det som funkar rätt bra är hårspray. Prova att spraya hårspray på hårborsten innan du borstar håret, det brukar fungera bra för mej iallafall. 

"Har du nåt bra tips på hårvårdsprodukter (schampo främst) då hårbotten känns torr och kliar men som ändå blir snabbt fet efter tvätt? tvättar jag håret på kvällen är håret fett, platt och känns äckligt följande förmiddag. topparna försöker jag vårda med fuktgivande mask eftersom de är lite torra/slitna. använder även nån droppe moroccanoil i topparna efter dusch. så problemet är att fast håret i övrigt känns rent så är hårbotten fet och äcklig. hjälp?" 
Svar. Hejsan! Har du provat att "vänja av" håret från att tvättas för ofta? Om håret tvättas för ofta bli hårbotten torr vilket ger tecken till talgkörtlarna att producera ännu mera fett. Detta resulterar i att hårbotten snabbt går från torr efter tvätt till fetare mot kvällen/nästa dag. Ifall du använder ett schampo för fett hår är nackdelen också att det lätt torkar ut längderna/topparna och irriterar en känslig hårbotten. 
En riktigt vårdande, effektiv serie är Kérastase. De har en produkt som heter Bain Divalent som rengör hårbotten effektivt utan att torka ut och är speciellt framtagen till fetare hårbotten och torra toppar. Jag tycker också att du ska överväga att prova naturliga produkter, gå in till en ekofrisör eller hälsokostbutik och fråga. Jag själv brukar t.ex använda Rosenseriens proteinschampo.