onsdag 28 november 2012

Loreal Nude Magique BB Cream

Av alla sminkmärken idag verkar det finnas dessa BB-creams som alla pratar om. Vad är egentligen en BB-cream? Jo en BB-cream ska uppfylla fem behov på samma gång:
jämna ut din hudton
- återfukta
- korrigera mindre skönhetsfel
- ge förbättrad lyster 
- skydda huden mot solens skadliga bieffekter





Jag köpte Loreals version igår och provade den för första gången idag. I början är krämen vit med små korn i sig men efter att den masserats in i huden blir det som en foundation som faktiskt täcker bra utan att vara tjock och kladdig. Tvärtom så känns det knappt som att man har smink på sig. Jag valde färgen Light och den passar perfekt! Inte för ljus, inte för mörk och dessutom gillar jag att pigmenten är mera mot gula hållet vilket alltid är att föredra på foundations för att göra att huden ser fräschare och klarare. Denna produkt gör också att det kommer att gå snabbare att sminka sig på morgonen - bara att smörja in denna som en vanlig kräm och sedan om det behövs gömma finnar och dylikt med en concealer. Det behövs inget puder eftersom den inte ger någon fet, glansig yta. Ett stort pluss för solskyddsfaktor 12 också!

Från början skapades BB-krämer av en dermatolog för att skydda klienternas hud efter operationer och också för att läka och dölja t.ex acne. Jag inte tror att de hundratals BB-krämer som finns på marknaden idag har lika vårdande och hudläkande egenskaper som den ursprungliga så jag kommer se detta som en helt vanlig (men förvånansvärt bra) foundation och inte ersätta denna mot fuktighetskrämen. 

I hudvårdande syfte är det bra att det finns solskyddsfaktor och att den ger fukt men man kan även hitta parabener, restprodukter från bergoljeindustrin och andra ämnen i denna som ifrågasätts hur bra de är för huden och kroppen (vilket finns i de flesta sminkprodukter) så jag skulle inte säga att detta är någon mirakelkräm som gör under för huden. Men utseendemässigt ger den bra resultat! Jag skulle dock inte rekommendera denna till någon med torr hud eftersom den ger en ganska torr, stram känsla men passar speciellt bra till fetare hud.