fredag 7 september 2012

Svar på fråga - finnar kring käke och hals

Fråga: "Hej, jag har plötsligt fått problem med min hy. jag får finnar som vid käkbenen och ner på halsen. Stora sjuka finnar som är där flera veckor. Har prövat allting men ingenting hjälper. Finnarna lämnar också ärr fast jag inte pinar dem. Har funderat att pröva på denna produkt (acnex) men försåt inte riktigt hur man skall använda den? eller har du tips på något annat jag kan göra? Kan man fara på en ansiktbehandlig fast man har sjuka finnar? jag menar ni brukar ju klämma och piina och är rädd att det skall ta jätte sjuk."

Svar: Först kan du fundera på om det är nåt speciellt i dina vanor som du ändrat när det plötslig dyker upp finnar på käkben och hals. Har du en tendens att luta ansiktet mot händerna när du sitter t.ex framför datorn så att det kommer bakterier till det området eller har du börjat använda halsduk och kanske inte tål materialet eller halsduken är smutsig? Har du ändrat dina matvanor?
Sådana saker kanske låter löjligt men det kan påverka väldigt mycket! Jag hade en kund en gång som alltid fick finnar på höger kind och förstod inte varför. Det var så enkelt som att hon ständigt tryckte mobiltelefonen på höger kind 

Prova gärna Acnex, jag tycker den fungerar riktigt bra! Efter att du tvättat ansiktet lägger du detta medel på en bomullstuss och stryker det över området där du har finnar/brukar få finnar. Upprepa varje kväll. Kom ihåg att smörja in efteråt med en fuktighetscreme eftersom acnex torkar ut huden. Kolla gärna att den kräm du använder inte innehåller mineralolja (heter bl.a Mineral Oil, Paraffinum Liquidum, Vaselin, Paraffin, Vit mineralolja, Medicinsk vitolja, Oleum petrolen, Oleum vaselini, Paraffinum, Vaselin Oil, E 905, Paraffin Oil, Liquid paraffin) eftersom denna kan täppa till porerna. Vartefter du börjar se resultat kan du prova att minska och inte lägga acnex varje dag eller ta ett uppehåll eftersom jag själv upplevt att en längre tids konstant användning kan göra huden känslig och torr.

Gå gärna på ansiktsbehandling, det tar inte så ont som du tror :) Dessutom klämmer vi aldrig på röda svullna finnar eftersom detta bara skulle förvärra saken. Det är bara "mogna" finnar (som har en vit prick på sig) och pormaskar som vi klämmer ut. Att rengöra porerna motverkar att de blir tilltäppta och att det kommer mera finnar. Andra moment i ansiktsbehandlingen gör också nytta för huden, t.ex peelingen som tar bort döda hudceller och hindrar att den gamla huden täpper till porerna samt djuprengörande masker. Dessutom kan en kosmetolog också hjälpa dej med din hudvård, vad du ska använda och inte använda osv.

Hoppas att svaret hjälpte :)