torsdag 12 juli 2012

Experiment Jojobaolja

Fick en fråga om hur det skulle vara att byta krämer helt mot t.ex olivolja eller någon annan olja. Olivolja är en väldigt fet olja och jag har för mej att de "vanliga" man har i kylskåpet till matlagning innehåller tillsatsämnen. När jag surfat runt på nätet har en del hyllat olivoljan, andra dissat den och fått oren hud av den.


En olja som jag däremot tror på är jojobaoljan. Många med fetare hud är rädda för att använda olja, därför vill jag för nyfikenhetens skull se hur min hud (blandhud) reagerar på att använda olja istället för lättare dag- och nattkrämer som jag hittills använt. Kommer huden få mer finnar? Färre finnar? Bli slätare? Fetare? Tja, vi får väl se! Återkommer med resultatet efter någon veckas använding.


Jag har några teorier om varför jojobaolja skulle kunna fungera bra:


- "Lika löser lika" har jag fått höra flera gånger både på frisörutbildningen och kosmetologutbildningen. Detta betyder alltså att fett löser fett. Jag hoppas fettet från oljan kan hjälpa till att lösa upp talgen i porerna.


- Jojobaoljan sägs vara mycket balanserande på fetare hud 


- Om jag tillför fett till huden hoppas jag att talgkörtlarna fattar vinken att det inte behöver produceras så mycket mer fett via dem och på så vis balansera den lite rikligare talgproduktionen.


Jag kommer använda 100 % ren jojobaolja utan tillsatser och andra tråkigheter. Rengöringen kommer jag göra som vanligt. På morgonen bara någon droppe jojobaolja, till kvällen lite rikligare. Till ögonen kommer jag ändå använda en skild ögonkräm, olja blir alldeles för tungt för den tunna huden runt ögonen.