tisdag 12 juni 2012

Hälsosam livsstil = ätstörningar?

Denna kommentar fick jag nyligen:
Jag är orolg för dig att du lider av en blandning bland anorexi/ortorexi/bulimi utan kräkningar. När jag har läst din blogg verkar hela ditt liv kretsa kring vad du äter, hur mycket du tränar, hur du ser ut osv. Du måste vara snygg för att känna dig som en bra människa? är det friskt? är det det som livet går ut på, att träna, förbjuda sig livtes njutningar? Jag har själv lidit av ätstörning så jag vill ge dig ett råd att fundera hur besatt du har blivit om ditt utseende.

Du skriver att du skäms över att gå i bikni om du inte känner dig vältränad (perfekt?), har du tänkt på att kroppen inte vill ha vatten när den är sugen på något. Människans kropp är byggd så att den talar om för en vad den vill ha gnom att ge ett sug, kommer det ett sug betyder det att kroppen inte fått allt den vill ha vid lunchen för att må bra. Hjärnan behöver socker, det är inte bra att leva efter en kolhydratfattig kost.
Jag vill ge dig ett råd att läsa boken Mattillåtet med Gisela Van der ster. Där står precis allt om mat.
Hoppas du börjar se på vad som faktist har betydelse här i livet annat än kroppen. Och nej, jag påstår inte att man inte skall sköta om sig själv, men vad är egentligen sunt?

Svar till dej:
Egentligen har jag bara väntat på att denna kommentar ska dyka upp. Det är så lätt att gömma sig bakom en anonym kommentar och slänga ur sig det ena och det andra. Jag har svårt för människor som dömmer andra utan att överhuvudtaget känna personen i verkliga livet. Någonstans i samhället har det gått snett när de flesta som förespråkar en hälsosam livsstil ofta får kommentarer om att de lider av ätstörningar. Finns det inget mellanting mellan att vara en soffpotatis utan att bry sig om sin hälsa och sitt utseende och att ha ätstörningar? Kan det inte helt enkelt vara så att man hittat en gyllene medelväg där man insett att kroppen och själen är så värdefulla att de är värda att vårdas med omsorg?

Min livsstil går ut på att må bra på insidan och utsidan. Jag sköter om min kropp, tränar, bryr mej om mitt utseende men också om det mentala - att må bra psykiskt genom att träna mentalt. Ifall du har uppfattat denna blogg som en bantningsblogg där jag lever på vatten har du uppfattat helt fel.  Jag försöker uppmuntra till att leva ett hälsosamt liv men också att njuta av livets goda. 

Att sitta här med kex, bullar och godsaker i magen efter kaffe hos mommo och läsa att jag inte skulle äta socker, att allt kretsar kring vad jag äter eller att jag skulle ha anorexia är för mej helt absurt. Min blogg är inriktad på träning, hälsa, mental hälsa och skönhet - en blogg om hela kroppens välmående och skönhet. Därför är det det jag mest tar upp i bloggen. Det betyder inte att hela mitt liv kretsar kring utseende och träning. Ifall du läser en fitnesstidning kommer du knappast att se recept på gräddtårta. Detta betyder inte att personerna som skriver tidningen aldrig äter gräddtårta. Förstår du poängen?

Eftersom du själv lidit av ätstörningar förstår jag att det kan vara svårt att förstå att man kan ha en sund syn på träning och kost även om det upptar en stor del av vardagen. Min kropp är mitt tempel och jag tycker om den. Den ska hållas frisk och pigg i flera år ännu. Därför vårdar jag den med omsorg. 

Livet går inte ut på att förbjuda livets njutningar. Jag om någon njuter till fullo av helgernas kladdkakor och choklad. Att jag inte äter ohälsosamt 24/7 ser jag inte som att mitt liv kretsar kring mat eller att jag är besatt av mitt utseende. Jag är utbildad frisör och kosmetolog vilket gör att jag får många frågor om utseende eftersom det är mitt yrke. Ett yrke som jag brinner för och är mycket stolt över. Jag är glad att kunna hjälpa andra med deras frågor. 

Jag älskar mitt liv, brinner för träning, känner mej som världens lyckligaste människa och är nöjd över mej själv. Var någonstans är mitt liv osunt? 

Hör av dej direkt till mej istället för att kommentera på bloggen. Kom och ta en kopp kaffe, låt mej bjuda på en bit av min favoritchokladkaka och diskutera om hur värdefullt livet är - För livet är verkligen för kort för att dömma andra och  fokusera på brister.  Fokusera på din egen lycka istället!