fredag 10 februari 2012

Arbetsdag på Yle

Idag har jag jobbat på Yle. Tänkte skriva lite mer utförligt om arbetsdagen ifall någon är intresserad av hur det går till att jobba med smink och hår under en tv-inspelning.

8:30 kommer första gruppen med barn och programledare till barnprogrammet Buusfredag. Framför mig har jag bilder från gårdagens inspelning. Det går alltså inte varje gång att hitta på något eget och styla på sitt eget sätt. Ibland fortsätter inspelningen från någon annan dag och då ska alla förstås se likadana ut som de gjorde just då. Hårbanden ska vara samma färg, benan på samma sida osv. De har redan varit via omklädningsrummet där stylisten hjälpt dem med vilka kläder de ska ha på sig.

Efter att barnen är klara sminkar jag programledaren. Alla har smink på sig på tv, även om man inte skulle tro det. Kolla på t.ex manliga nyhetsuppläsare eller programledare, de har alltid så jämn färg i ansiktet och ser så släta ut = foundation och pudrets förtjänst.

9:00 ska dem vara klara så snabba tag ska det vara. Jag tar med mig hårspray, kam, puder och foundation till studion och sitter där och kollar via tv-skärmarna på hur det ser ut. Under övning kan jag springa in och pudra ifall nån ser blank ut eller sprayar till hår som inte ligger på rätt plats.

Inspelningen tar några timmar så det gäller att ha tålamod. I sminkrummet finns också en tv där man  kan se vad som händer under inspelningen så där kan man också sitta och titta.

12:30 kommer följande gäng med barn. Samma sak denna gång: Kolla på bilder hur de skall se ut.

Och så fortsätter det i samma takt som med första gruppen. Emellanåt brukar det även vara Strömsö-inspelning eller Uutiset så då försvinner jag från studion för en stund för att sminka dem också men idag var det bara Buusfredag.

 Det var min arbetsdag idag :)