tisdag 4 maj 2010

Självkänsla och självförtroende


Ofta kan vi ha självförtroendet i bra skick men självkänslan är sämre. Detta ofta utan att vi vet om det. Några tecken på att självkänslan sviktar:

- Du kan säga och känna "Jag är duktig och kan göra och bli precis vad som helst" men inte kan säga och känna "Jag duger precis som jag är".
- När folk säger att du är bra på det du gör och det går vägen för dej känns det bra men genast någon annan gör det bättre eller om du inte presterar lika bra som du brukar så känns det som att du inte räcker till
- Du känner dej trevlig, snygg och social en kväll när du är ute med dina kompisar. Från en skala på 0-10 är du absolut en 9:a. Plötligt dyker det upp en annan person som enligt dej är mycket snyggare, trevligare och får alla dina vänner att skratta. Nu känns det mitt i allt som att du sjunkit till en 3:a.

Att ha bra självkänsla innebär:
- Vi vet vårt eget värde och känner inte att vi behöver vara bättre än allt och alla
- Vi tycker om oss själva och känner oss värdefulla, oavsett vilka som befinner sig i vår omgivning
- Vi klarar av att inte vara perfekta och gör om våra misstag till en rolig historia
-Vi vågar prova olika saker för vi är inte rädda för att misslyckas
-Vi känner oss trygga i alla våra relationer

Som tur är finns det mycket du kan göra för att öva upp sin självkänsla. En enkel sak som att bara ställa sig framför spegeln och säga till dej själv att du är värdefull kan vara en bit på vägen. Ett annat tips är att varje kväll skriva upp 3 saker som du gjort bra idag. T.ex "Jag var trevlig mot mina vänner", "jag gjorde mitt bästa på provet" osv.

Att inte bara träna fysiskt genom att fara till gymmet och hålla kroppen i gott skick utan också träna mentalt och bli en gladare, lyckligare, ärligare, självsäkrare och bättre människa borde vi bli bättre på. Jag tycker detta med mental träning är otroligt intressant och har själv gått kurser och har läst flera böcker om det. Böcker jag kan tipsa om när det gäller att höja sin självkänsla:


Mia Törnblom är grym!