måndag 17 maj 2010

Dagbok


Jag har skrivit dagbok nu i ungefär 16 år! Mitt liv finns alltså dokumenterat från torsdag 6 Juli 1995 och fram tills nu. Att skriva dagbok tror jag är det bästa som min mamma har lärt mej. Det var hon som köpte min första dagbok och började skriva åt mej när jag gick i dagis och inte kunde skriva själv ännu. Då satt jag bredvid och vi funderade tillsammans vad hon skulle skriva.

Söndag 24.2.1996 var första gången jag skrev själv i dagboken. Då skrev jag datumet själv med stora bokstäver "SÖNDAGEN 24 FEBRUARI" och efter att det tagit en hel sida fick mamma fortsätta skriva vad som hänt den dagen så att det skulle rymmas. Efter det började jag skriva helt själv.

Utdrag ur 5 juni 1997 :" for till Danmark. Vi for för bi sverige och sen var vi frame i Danmark. Vi körde ganska långt det tog mer än en dag att koma till Legoland men när vi var frame åkte vi i kanoter och det var en gäte stor bake som vi åkte ner för. de kalades indiankanoter nog för att jag åkte i en masa anat åxå men jag orkar inte beräta mer hejsvej läverpastej"

Just nu är jag på min 18:nde dagbok och skriver minst en gång i veckan. Jag skriver om saker jag tycker är viktiga, om händelser jag vill minnas och om saker jag är stolt över. Ibland fungerar dagboken också som en "avreagerare" när jag är stressad på nånting. När jag skrivit ner allt jag har i huvudet känns det mycket lättare efteråt. Lite som terapi. Det är också roligt att nu som då ta fram en dagbok och läsa och minnas.

Jag tänker fortsätta skriva dagbok resten av mitt liv. Och när jag är gammal och mina barnbarn vill veta hur jag var när jag var liten kan jag ta fram och läsa. Minnet kan försvinna en dag men dagböckerna finns alltid kvar.